Безбар’єрне середовище обідньої зали

💡Доступність їдалень для осіб з особливими освітніми потребами

Закон України «Про освіту» чітко визначає, що органи державної влади, місцевого самоврядування та заклади освіти мають створювати для осіб з особливими освітніми потребами умови для здобуття освіти нарівні з іншими, зокрема шляхом забезпечення універсального дизайну та/або розумного пристосування.

💡Вимоги до безбар’єрного середовища в їдальні

📌 Система засобів орієнтації й інформаційної підтримки на всіх шляхах руху — тактильні та візуальні елементи доступності. Знаки мають бути розташовані там, де їх чітко бачать люди, які сидять, стоять або ходять. Інформаційне позначення приміщення їдальні тактильними знаками має розміщуватися поряд із дверима, з боку дверних ручок, на висоті від 1,2 м до 1,6 м для легкого читання з близької відстані. Якщо ж знаки з тактильною інформацією розміщено на меншій висоті, вони мають встановлюватись під кутом до горизонту (від 20° до 30°, макс. 45°).

📌 Тактильні позначення для допомоги людям із порушеннями зору та визначення напрямку руху. Тактильні попереджувальні знаки повинні мати текстуру, відмінну від прилеглого підлогового покриття, і легко визначатися людьми, які використовують білі тростини. Підвищення тактильного позначення на 5 мм є достатнім для того, щоб його помітили люди з порушеннями зору, і водночас така висота не створює загрози падіння.

📌 Достатня ширина дверних і відкритих прорізів у стіні. Така ширина має бути не меншою ніж 0,9 м, однак ширину прорізів у стіні для вільного проїзду крісла колісного рекомендується приймати не меншою ніж 1,2 м.

📌 Зручні, легкі та безпечні для відчинення/зачинення двері. Слід застосовувати двері на завісах однобічної дії з фіксаторами у положеннях «відчинено» та «зачинено». Слід також використовувати двері, що забезпечують затримку автоматичного зачинення тривалістю не менше ніж 5 секунд. Форма дверних ручок, замків, засувів, приладів для відчинення і зачинення дверей має дозволяти особі з інвалідністю, й особливо дитині, керувати ними однією рукою (кулаком) і не потребувати застосування надмірних зусиль чи значних поворотів руки в зап’ясті. А висота їхнього розміщення має становити не більше ніж 1,1 м і не менше ніж 0,85 м від підлоги та на відстані не менше ніж 0,4 м від бічної стіни приміщення або іншої вертикальної поверхні.

📌 Достатня ширина для руху в коридорах та інших приміщеннях. Ширина шляху руху в коридорах, приміщеннях, галереях (у чистоті) має бути не меншою ніж:

  • 1,5 м — у разі руху в одному напрямку;
  • 1,8 м — у разі зустрічного руху.

Ширину проходу в приміщенні з обладнанням і меблями слід приймати не меншою ніж 1,2 м. Підходи до різного обладнання та меблів мають бути завширшки не менше ніж 0,9 м, а діаметр зони для самостійного розвороту особи з інвалідністю на кріслі колісному — не меншим ніж 1,5 м. Комфортним діаметром зони для самостійного розвороту особи на кріслі колісному є 1,5 м і більше.

📌 Комфортні зони для розміщення осіб на кріслах колісних. Зона для розміщення крісла колісного має мати ширину не меншу ніж 0,9 м і довжину не меншу ніж 1,5 м. Під час проєктування інтер’єрів, добірки та розміщення приладів і пристроїв, технологічного й іншого обладнання слід виходити з того, що зона досяжності для відвідувача в кріслі колісному має перебувати в межах:

  • не вище ніж 1,4 м і не нижче ніж 0,3 м від підлоги в разі розташування збоку від відвідувача;
  • не вище ніж 1,2 м і не нижче ніж 0,4 м від підлоги в разі фронтального підходу.

Висота столів, прилавків та інших місць обслуговування має становити не більше ніж 0,8 м над рівнем підлоги. Зона обслуговування маломобільних учасників освітнього процесу повинна мати вільний простір у плані розмірами 0,9 х 1,5 м. Місця в обідній залі їдальні закладу освіти для дітей з інвалідністю облаштовують із розрахунку від 2 м² до 3 м² на одне посадкове місце.

Доступність — це не додаткова опція, а необхідна умова рівності. Подбаймо разом, щоб у кожній шкільній їдальні було комфортно всім!